بررسی فرآیند تحصیلات دینی در روسیه

کنفرانس «تحصیلات دینی در روسیه ؛ وضعیت کنونی و چشم اندازها» در شهر ماخاچ قلعه جمهوری داغستان برگزار شد تا به موجب آن فرآیند تحصیلات دینی در روسیه بررسی شود.
 
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۵
 
دیدبان روسیه: کنفرانس سراسری علمی – عملی «تحصیلات دینی در روسیه؛ وضعیت کنونی و چشم اندازها» در شهر ماخاچ قلعه جمهوری داغستان برگزار شد. در این همایش علمی دانشمندان، شخصیت­ های دینی و اجتماعی، روسای دانشگاه­ های اسلامی، کارشناسان مسائل تحصیلات دینی و همچنین سردبیر پرتال اسلام.رو حضور داشتند.

این کنفرانس با حمایت وزارت آموزش و علوم روسیه، دانشگاه دولتی پتی­گورسک، انستیتوی علوم انسانی داغستان، شورای مفتیان جمهوری داغستان، کمیته آزادی دینی در همکاری با سازمان­ های دینی جمهوری داغستان برگزار شد. در این همایش مسائل گسترش اسلام در روسیه، تاریخچه تحصیلات دینی در روسیه، وضعیت کنونی تحصیلات دینی و الهیات در روسیه، احیای مدارس فقهی اسلامی روسیه، همکاری دولت و سازمان­ های دینی در راستای توسعه تحصیلات دینی و الهیات در روسیه، معضل تربیت کادر متخصص با دانش عمیق تاریخ و فرهنگ اسلام در روسیه، ساخت سیستم چند سطحی تحصیلات اسلامی در روسیه، همگرایی تحصیلات اسلامی در فضای آموزشی روسیه و مسئله تامین کتاب­ های آموزشی و تربیت پرسنل ماهر و باتجربه جهت فعالیت در سازمان­ های دینی گفتگو کردند.

سخنرانان توجه حاضرین را به این نکته جلب کردند که علاوه بر مطالعه متون فقهی، بایستی متون غیردینی نیز به افراد آموزش داده شود. طلبه فقه در حقیقت نماینده قشر تحصیل کرده اسلامی و یک دیپلمات است که نه تنها به مسائل فقهی، بلکه سایر موضوعات نیز احاطه دارد. به عبارتی این شخص روانشناسی است که با شیوه­ های درست برخورد و ارتباط با کودک و بزرگسال آشنا بوده و زبان عربی را نه در سطح مکالمات روزمره، بلکه عمیق­تر از آن و در سطح مطالعه متون دست اول فعالان بزرگ اسلامی و فلاسفه اسلامی می­ داند.

سیستم آموزش اسلامی در روسیه نیازمند راهکارهای عملی است تا این سیستم نه تنها در کشور روسیه که فراتر از آن و در سطح جهانی از اعتبار بالایی برخوردار باشد.

 
در پایان این کنفرانس نیز قطعنامه­ ای به تصویب رسید که موارد آن به شرح زیر است:
 
• پیشرفت و توسعه جامعه روسیه تا حد زیادی به اتحاد و همبستگی اعضای آن در حل مسائل پیش روی جامعه وابسته است. از میان چالش­ های امروز که گریبان­گیر جامعه شده است، ایده انتشار افراط­ گرایی و رادیکالیسم دینی موضوعات کلیدی محسوب می ­شوند.

• همکاری­ های حکومت و دین اسلام در حوزه آموزش و تربیت، یکی از فاکتورهای مهم بازگشت به ریشه­ های معنوی فرهنگ کشور و سلامت اخلاقی در جامعه است که دستیابی به آن در گرو افزایش تاثیر دین در شکل­ گیری ارزش­ های اخلاقی و جهان بینی مردم روسیه می ­باشد.

• مسلمانان روسیه علیرغم ویژگی­ های خاص توسعه جامعه دینی در قفقاز شمالی، منطقه اورال – پاولژ، سیبری و آسیای میانه، در حوزه آموزش ارزش­ های واقعی اسلام بر مبنای سنت دیرین فقه اسلامی در روسیه، با یکدیگر متحد خواهند شد.

قرار دادن دروسی همچون «فرهنگ دینی – اخلاقی» در سیستم آموزش متوسطه، قبل از هر چیز نیازمند تربیت کادر متخصص با برخورداری از تحصیلات عالیه در حوزه فقه و الهیات است.

توسعه آموزش رشته الهیات در دانشگاه ­های روسیه، طرح و حل مساله تربیت دینی – اخلاقی در دانشگاه­ های امروز تنها با تدریس «مبانی فرهنگ دینی و اخلاق غیردینی» در مدارس متوسطه میسر می­ شود.

گروه ­های الهیات در دانشگاه­ ها به مرکز تربیت دینی – اخلاقی تبدیل خواهند شد. نه تنها برنامه آموزش الهیات که حتی سایر دروس برای دانشجویان رشته­ های مختلف از بن مایه دینی و اخلاقی برخوردار هستند. حاضرین در کنفرانس معتقدند که توسعه گروه «الهیات» در دانشگاه در سیستم آموزش عالی فدراسیون روسیه به سلامت اخلاقی در دانشگاه­ ها و تغییر کیفی سطح مطالعات و پژوهش ­های انسانی مساعدت خواهد کرد.

رشته الهیات، اصول و مبانی و ساختار و شیوه تدریس مشخصی برای خود دارد و همچون تاریخ، زبانشناسی و فلسفه یکی از علوم انسانی پایه به شمار می ­رود. در تائید این حرف می­ توان گفت که حضور متخصصین حوزه الهیات در حکومت غیر دینی برای انجام فعالیت­ های علمی – پژوهشی، آموزشی- تربیتی، مشاوره، اداری – مدیریتی و حتی اجتماعی – تجربی ضرورت دارد و این افراد در سیستم آموزش عالی و متوسطه حضور موثر و فعال داشته، در محافل تخصصی از جمله در ارگان­ های حکومتی، ارگان­ های دولتی مناطق، سازمان ­های غیردولتی، دینی، بین المللی و قانونگذاری، مجریه و قضایی از اهمیت و توجه برخوردارند. چنین متخصصینی برای حل برخی مشکلات در ساختار جامعه و ارگان­ های حمایت و سازگاری مهاجران با زندگی اجتماعی و همچنین در رسانه­ های گروهی همیشه لازم هستند.

با توجه به این موارد حاضرین در کنفرانس معتقد هستند که بایستی به تقویت و توسعه تدریس الهیات در سیستم آموزش غیردینی، به ویژه در موسسات آموزش عالی به منظور توسعه کامل و همه جانبه کادر حوزه اجتماعی – انسانی در آینده کمک کرد. همچنین با برگزاری و تدریس دوره­ های آموزشی در گروه­ های علوم انسانی دانشگاه­ ها و انجام کارهای اضافه بر برنامه درسی با تکیه بر آموزش اخلاقی، از توسعه تربیت دینی – اخلاقی در موسسات آموزش عالی غیردینی حمایت به عمل آورد. از سوی دیگر بایستی از اساتید و متخصصین الهیات برای تدریس «مبانی فرهنگ اسلامی» در مدارس متوسطه کمک گرفت. و در نهایت برگزاری کنفرانس­ های بین دانشگاهی علمی – تجربی «تربیت دینی – اخلاقی در دانشگاه» نیز مفید است.

منبع: برگرفته از سایت اسلام رو و انستیتوی علوم انسانی داغستان

http://www.russiaviewer.com/fa/doc/article/2279

منبع : آسیا نیوز |بررسی فرآیند تحصیلات دینی در روسیه
برچسب ها : دینی ,آموزش ,روسیه ,تحصیلات ,روسیه، ,الهیات ,تحصیلات دینی ,سیستم آموزش ,علوم انسانی ,آموزش عالی ,تربیت دینی ,تدریس «مبانی فرهنگ ,جمهوری داغستان